Netherlands Interuniversity School for Islamic Studies

Geschiedenissen van de islam in Nederland en Vlaanderen

Onder redactie van Vera Crienen, Martijn de Koning, Umar Ryad en Gerard Wiegers. Universitaire Pers Leuven 2024, 284 pp.

Het beeld van moslims en België en Nederland beperkt zich doorgaans tot dat van migranten die zich vanaf de jaren 1960 in deze landen vestigden. Deze perceptie doet echter geen recht aan de rijke geschiedenissen van de islam in de Lage landen, die startte met de Leuvens geleerde Nicolaas Cleynaerts die rond 1640 in Spanje en Marokko met een geleerde Tunesische slaaf, Kharuf, als leermeester het Arabisch bestudeerde. Deze bundel richt zich op die onderbelichte geschiedenissen van moslims en de islam en bevat een inleiding door de redacteuren en 13 bijdragen door Pieter Sjoerd van Koningsveld†, Gerard Wiegers, Richard van Leeuwen, Michiel Leezenberg, Vera Crienen, Peter Rietbergen, Herman Beck, Houssine Alloul en Hank de Smaele, Taha Yildiz en George Muishout, Maryse Kruithof, Koen Docter, Umar Ryad, Daya Buyle en Idesbald Goderis, en Arnoud Vrolijk.